PAMET, BICIKLI I ROMOBILI

PAMET, BICIKLI I ROMOBILI

Osijek je uvijek bio grad u kojemu su ljudi verglali pedale. Tri su razloga zašto je tome tako. Osijek je nizničarski grad, Osijek je mali grad i naposljetku svi znamo da je samostalno produciranje energije putem bicikala najjeftiniji način prijevoza. 

Osijek slovi za hrvatski grad koji ima najbolji sustav bicikllističkih staza. Ne znam je li to istina, moguće i da jest u kontekstu naše hrvatske stvarnosti, međutim svakome tko je bio i vidio mjesta u zapadnoj Europi koja su daleko odmakla u promociji biciklizma i sigurnosti prometa na ulicama treba biti jasno da je riječ o laži jer niti izbliza nije učinjeno dovoljno za prometovanje biciklima. Odgovor na pitanje zašto treba pristupiti uspostavi cjelovite mreže biciklističkih staza i uređenju prometa je jednostavan – bicikli su danas uz romobile najbolji, najzdraviji, najučinkovitiji, najekološkiji, najjeftiniji a ponekad i najbrži modalitet prijevoza. U Osijeku se mora dogoditi ocrtavanje i dogradnja cijelog spleta bicikllističkih staza i prilagodba prometa i parkiranja automobila, sve u cilju omogućavanja sigurnog biciklističkog prometa u svim gradskim ulicama, a ne samo uspostavljanje nekolicine “magistralnih” ruta koje nemaju krakove u unutrašnjost i nisu gusto međusobno povezane. 

Građani biciklisti i oni koji to nisu najbolje znaju kako biciklistički i sada romobiliski promet funkcioniraju kod nas, a odgovor je SVAKAKO. Svatko se snalazi i vozi kako zna i umije. U krajnjoj liniji, većina ljudi koja sjedne na bicikl izvan raspoloživih ruta u prvih pet minuta vožnje učinila je cijeli niz prometnih prekršaja. 

Nevjerojatno je da problem uspostave kapilarnog sustava biciklisčkih staza nije prepoznat kao nešto što Osijek može nadograditi, oplemeniti, poboljšati te u konačnici staviti na kartu ovog dijela Europe kao “bike friendly place-a” bez premca. 

Biciklima i romobilima prednost nad motornim vozilima! Bicikli i romobili ne zagađuju i ne zauzimaju prostor! Bicikli i romobili su manje opasni po pješake od automobila, motora i kamiona! Bicikli i romobili su budućnost, a automobili s unutarnjim izgaranjem prošlost! Zar to nije nešto što bi svima, a posebno onima koji kreiraju politike trebalo biti jasno?

Teško je reći u kojoj je mjeri ljudima na vlasti jasno da postoji prostor za napredak po uzoru na gradove u razvijenim dijelovima Europe, a u kojoj mjeri postoji svjesno zanemarivanje stanja i mogućnosti koje Osijek ima po pitanju nove regulacije prometa i novih prometnih trendova. 

Bilo kako bilo, nema sumnje da pomanjkanja pameti ne nedostaje u strukturama vlasti koje upravljaju procesima. Projekt sustava javnih bicikala Grada Osijeka jasno pokazuje o čemu je riječ. Naime, ako pogledate stanice koje su razasute po gradu i prigradskim mjestima (njih ukupno 25) uvidjet ćete da su one uglavnom uvijek i redovito u svojem izvornom stanju – sa svim biciklima na okupu, tek ponekad, tu i tamo, vidjet ćete da je neki bicikl iznajmljen (a možda i na popravku ili slično). Dakle, ljudima koji su osmislili i izgurali predmetni projekt od početka nije bilo jasno da građani Grada Osijeka mahom imaju svoje bicikle i da ne treba očekivati da će netko, s obzirom na cijene koje su određene u slučaju bilo kakve štete ili zaprljanja na iznajmljenom biciklu, koristiti javne bicikle te ujedno biti lokacijski vezani za dostupne stanice (osim toga cilj vam je uvijek bicikl vratiti što prije kako ne bi morali plaćati dodatno vrijeme uporabe). Cijeli projekt je promašaj i budalaština! Kao da je Osijek veliki grad i veliko turističko središte u kojemu turisti cjelodnevno obilaze znamenitosti koristeći javne bicikle?!? Cijeli projekt je dokaz o količini mentalnog stanja i nesposobnosti naših vlasti koje takve projekte odobravaju, guraju i u konačnici sufinanciraju. 

Cijela istina je u tome da je EU projektna sredstva trebalo iskoristiti za kupovinu velikog broja gradskih romobila jer postoje jasni dokazi u vidu Bolta da taj sustav prijevoza funkcionira i da je privlačan mladima i drugim građanima, među inim i zbog toga što niste vezani za stanice niti morate vezati i osiguravati vaše prijevozno sredstvo od krađe niti ga morate prilagođavati kao što je to slučaj sa sjedištima i guvernalima bicikala. Pa zar je tako nešto bilo toliko teško uvidjeti i spoznati? 

Nema veze…imamo 25 stanica javnih bicikala….neke stanice su postavljene tamo gdje ne postoji biciklistička staza niti spoj na biciklističku stazu…..oh dragi Bože pameti…..uzmete bicikl…..morate voziti po neoznačenoj cesti…..pazite da vas ne lupi auto….vozite lagano…..držite oči širom otvorene…..bit će bolje….prije ili kasnije sazrijeti će spoznaja o tome koliko smo glupi i nesposobni shvatiti što nam treba i kamo ide svijet.