Promet

Promet

U Osijeku postoji cijeli niz blesavih i nenormalnih prometnih rješenja. Tijekom ovih novijih vremena nakon što smo se konsolidirali od rata cijelo vrijeme vodila se prometna politika palanke bez ikakve projekcije što treba i kako treba, ima li smisla ili nema smisla s obzirom na trendove koji su davnih dana prepoznati u razvijenom svijetu. Nije se vodilo računa o tome da će se broj vozila s vremenom povećati zato što će nas kad tad preplaviti roba sa zapada, zidale su se zgrade s nedostatnim brojem parkirnih mjesta i takve dobivale uporabne dozvole, pravile jednotračne tramvajske pruge (?!?!?), politike u vezi brzine kretanja vozila i mirnih zona nikada nije bilo već su se svakakve odluke donosila kako je kome odgovaralo i sada smo tu gdje jesmo.

I gdje smo sada? Neću uopće spominjati tragične prometne nesreće kojima smo svjedočili u gradu tijekom posljednjih dvadesetak godina. Vi danas ne možete biti sigurni hoće li vas ako hodate po gradu na pješačkom pokupiti neki manijak koji jurca s automobilom, zakačiti biciklist ili netko na romobilu ili ćete sami dok hodate stati na neku rupu ili davno uništen i nesaniran nogostup. Eto, to je pravo stanje i samo građanima koji su svjesni stanja i zbog toga prilagodili svoj oprez možemo zahvaliti što imamo relativno mali broj incidenata s obzirom na postojeće stanje.

Jednostavno nevjerojatno civilizacijski zaostajemo za zapadom i građanima mora biti jasno da se taj jaz zapravo ne smanjuje, već upravo suprotno – povećava zato što živimo u doba intenzivnih promišljanja i tehnoloških promjena. Kod nas nema nikakve kreativnosti, pameti, uzora po kojemu se trebamo ravnati i shodno tome nikakvih konstruktivnih djelovanja! Partikularne interesne pozicije prevladavaju čak i u onim sferama javnog života u kojima pogodavanju nema mjesta. 

Nema niti semafora tamo gdje ih treba biti! Govorim o ovom dijelu grada u kojemu živim i odgovorno tvrdim da kod Rokove crkve bez obzira na semafor koji se nalazi sto metara dalje prema Višnjevcu treba postaviti semafor ili na neki drugi način osigurati da se automobili kojima se nakon znaka na kojemu je prekriženo trideset ne zajure prema izuzetno aktivnom pješačkom prijelazu. 

Mene zanima koliki kreten mora biti čovjek koji je isprojektirao tako nešto ili, primjerice, ono čemu svjedočimo kod Merkatora na Vikovačkoj, ona dva semafora unatoč izlazima sa sporednih cesta, tko je postavio na potezu Vukovarske prema centru znak ograničenje brzine 70 nakon znaka 50 za nekih 100-150 metara ulice, zašto kod svih škola i vrtića u Gradu nisu postavljene usporne trake ili ležeći policajce, zašto se ne raspravlja o tome na koji način treba preurediti gradski promet kako bi se jasno zacrtao smjer u kojemu će se grad kretati (je li to zeleni smjer ili je to čađavi smjer) itd itd. Ja o tome i o bilo čemu drugome nisam čuo ništa pa ispada da ako neki ozbiljni planovi postoje da se isti drže u ladici da bi ostali u ladici i ne komuniciraju prema javnosti. 

 Šalu na stranu. Doista je vrijeme da se učine iskoraci ka kvalitetnijem životu i boljem komunalnom prometnom redu u koji će nam ulice učiniti sigurnijim i za pješake i bicikliste i romobiliste, da Osijek bude mjesto s dobro označenim prometnicama i sustavima koji će osigurati mirno odvijanje prometa. Osijek ne smije biti mjesto u kojoj će carovati zakoni koje su naprednije sredine davnih dana odbacile. 

Svatko od nas građana pozvan je upozoravati na stvari koje nisu dobre. Postoje vijeća gradskih četvrti, odjeli za promet, odjeli za komunalni red i slično. Lokalni i državni aparat je ogroman i strašno neučinkovit. Međutim, daleko veći problem leži u činjenici da su mentalni i ini dometi ljudi koji rade na poslovima iz komunalne sfere života veoma ograničeni, npr. sposobnost se ogleda u izdavanju kazni za parkiranje na zelenoj površini koja to nije i slično.

Nastavno na moja prethodna upozorenja pripremam jedan mali elaborat o prometnim problemima koje uviđam u svojem dijelu grada koji ću poslati u Gradsku četvrt GG i na sve druge adrese koje bi trebale biti zainteresirane da se realiziraju pozitivne promjene. Kod nas se sve sporo mijenja i nadograđuje, a Osijek može postati bolji i veći samo ako na se na bazi jasnih vizija i uzora počne snažno djelovati u svim sferama (kvalitete i sigurnosti) komunalnog života, pa tako i redefiniranja i poboljšanja prometnih rješenja kojima svjedočimo u našem gradu.