Advent 2022
Krajičkom oka sam negdje u novinama vidio da je Osijek dobio nekakvu nagradu za najbolji advent u RH ili tako nešto. Kakva glupost, laž i pogrešna konstrukcija! Pa ne trebaju nama nagrade da razaznamo što smo imali i kako je bilo. Osim toga postavlja se pitanje s kim smo se uspoređivali. Osijek mora imati pravi veliki advent koji će biti najbolji u cijeloj ovoj regiji pri čemu ne mislim samo na hrvatske krajeve već i na susjedne države. Samo takav može ostvariti veliki turistički i gospodarski potencijal. Ovakav kakav je bio ove godine i prošlih godina ne može ništa ili može samo jako malo. Niti imamo standardno mjesto gdje održavamo advent niti imamo koncept. Sve je zbrda zdola pa tako ove godine nismo znali niti da ćemo imati advent, nije bilo nikakvih jasnih najava niti programa. Jasno je kako se nešto može pripisati koroni i pravilima u vezi virusa, ali objektivno nije bilo razloga da se cijela stvar već ove godine drukčije i bolje osmisli.
O čemu je riječ….ovo je jako važno i zapravo je sramota da se to ne razumije i ne shvaća od strane kreatora idejnih rješenja. Adventi, ispravnim rječnikom Božićni sajmovi su, baš kao što sama riječ kaže, SAJMOVI! Sajam je ono što mi s vremena na vrijeme imamo na Pampasu kada masa malih proizvođača iz regije pokušava prodati neki svoj proizvod: hranu, odjeću, izum, neku dranguliju ili štogod. Ako odete u Njemačku i pogledate kako tamo funkcioniraju sajmovi tada će se lako uočiti da je riječ o trgovačkim sajmovima na kojima se tek usputno prodaje piće i hrana. Hranu i piće ionako služe restorani i kavane u gradu, u fokusu je trgovina lokalnim proizvodima. To je ono što sajam jest i to je ono što Osijeku treba. Veliki broj malih proizvođača iz svih krajeva Slavonije i Baranje koji bi imali šansu prodavati svoje proizvode tijekom dana i večeri. Po prilici stvari to iziskuje jedan veliki prostor i taj prostor mi u ovom trenutku imamo na novom trgu u Tvrđi i u centru grada na glavnom trgu. Nije primjereno sajam organizirati tamo gdje su šetnice uske, u blizini velikog prometa i slično. To je zapravo suludo, a ne smisleno, domišljeno i pametno.
Budući da su božićni sajmovi trgovački sajmovi tada je jasna intencija da se sa sajmom oživi centralni dio grada tada u kojem već postoje trgovine i sadržaji, a ne tamo gdje sadržaja nema. To nas dovodi do zaključka da zapravo izbora niti nema – sajam mora biti organiziran u dijelu grada koji je povijesno opremljen za trgovinu i trgovačke aktivnosti – a to je centar.
U povijesti, ako se pogledaju fotografije osječke katedrale tada ćemo vidjeti da je glavni trg i prostor oko katedrale dugo služio kao glavno gradsko sajmište i to je u biti tradicija koja još uvijek postoji u zapadnim zemljama. U Njemačkoj i Francuskoj i drugdje pijace su u blizini katedrala i velikih crkava. Veliki broj kućica koji bi bile polukružno poslagane po trgu i okolo katedrale u svrhu trgovine, promocije lokalnih proizovda, ali i “boosta” trgovine i trgovina u okolici sajma jest nešto što treba potaknuti i osmisliti. Nije isto ako trgovina Borova na trgu proda jednu čizmu ili pet čizama….nije isto ako trgovina u pothodniku proda jednu ploču i pet ploča….nije isto ako kafići u centru prodaju jednu kavu ili pet kava jednako kao što nije isto McDonaldsu hoće li prodati tri ili pet hamburgera ili Pošti koja će prodati 100 umjesto 10 razglednica, knjiga ili nečega drugoga. Gužva stvara promet i DNEVNA gužva je ono što treba poticati ako želimo imati uspješan Božićni sajam u Gradu Osijeku, sajam koji će privlačiti ljude i koji će s vremenom postati zaštitno lice grada. Ne treba svaki put izmišljati toplu vodu i gluposti.
Osječkoj katedrali treba podariti više sjaja. Osječka katedrala je danas tužno zapišana i pošarana i u mnogim svojim segmentima u lošem stanju. Katedrala je srce, ključ i razglednica Osijeka. Unapređenje izgleda osječke katedrale je primarno odgovornost biskupije i nevjerojatno je da se biskupija nije dosjetila zaraditi novce i primjerice omogućiti penjanje na vrh tornja katedrale ili na neku nižu katedralnu etažu do sada. Pa nije to građevinski zahvat koji se ne može izvesti! Za tako nešto bi se uredno naplaćivao upad, pa ako se za kotač moglo naplaćivati 50, tada bi se za etažu na visini 60 ili 70 metara sigurno moglo naplaćivati isto ili barem 40 kn, a za djecu bi upad bio besplatan (lift bi bio idealno rješenje). Trg Ivana Pavla II koji se nalazi tik do katedrale je tragičan. Pisao sam o tome da se taj trg može lako urediti samo treba promovirati inicijativu da se na trgu postavi kip našeg pape jer nema razloga da se uređivanju trga koij tragično izgleda bilo tko protivi. U krajnjoj liniji tamo se nalazi osnovna škola i naša se djeca igraju se na groznom neuređenom trgu svaki dan na kojem je najnovija praksa parkiranje vozila u vrijeme mise i općenito. Sramota!
Kada je sajam u centru grada parking mora biti bolje organiziran i svima dostupan. Nastaje problem s parkingom, on je sve izraženiji u raznim dijelovima grada i gradska vlast se mora maksimalno angažirati da za vrijeme sajma osigura dovoljan broj parkirnih mjesta kao i da analizira sve mogućnosti da se alternativni načini prijevoza dodatno populariziraju (barem za vrijeme sajma).
Nažalost mi još uvijek mučimo muku s dokučivanjem nekih jednostavnih pojmova i rješenja pa treba uzeti da je malo vjerojatno da ćemo u narednom vremenu moći napraviti iskorak u jednu bolju turističku i komunalnu priču.